Trăite

1 + 9 motive pentru care (mai) citesc cărți pentru copii

„Există o vârstă potrivită pentru toate” e, probabil, una din replicile pe care i le-am spus lui Andrei de câteva ori cână acum atunci cănd a luat în mână, cu intenția evidentă de a citi, cărți precum Război și pace, Marea carte a inumanității, Regii blestemați sau Urzeala tronurilor. Îi spun asta nu pentru că nu ar fi citit până acum cărți „pentru oameni mari”. (Participarea la Fanbook a presupus, printre altele, parcurgerea Trecutelor vieți de doamne și domnițe de Nicolae Gane, a cărții lui Lucian Boia, De ce e România altfel, sau a mărturiilor din temnițele comuniste din volumul Supraviețuitorii, cărți pe care l-am încurajat să le citească măcar parțial pentru a gusta din ceea ce înseamnă o scriitură mai densă, subiecte mai complexe și a-și cultiva apetența pentru gândire analitică.

Nu îi cenzurez lecturile pentru că mi-a dat suficient dovezi, până la 10 ani, că are o minte în fața căreia mă înclin, o memorie prodigioasă și o lume interioară de o bogăție admirabilă și, implicit, o forță a imaginației pe măsură. Ceea ce încerc însă, atunci când îi spun că există o vârstă pentru toate, este să îl ajut să își concentreze eforturile pe ceea ce știu că poate cuprinde acum cu mai multă ușurință. Zborul în galaxii de idei complexe este util dar riscă să obosească la un moment dat și să îl îndepărteze de cărți pe care, dacă ar fi avut răbdare, le-ar „devora” cu siguranță la vârsta potrivită și i-ar fi mult mai utile atunci.

FullSizeRender(2)Parte din efortul acesta de a-l ajuta, pe el și pe Ioana, mai nou venită în tărâmul fascinant al lecturii, să își aleagă cărțile și să le savureze, sunt și discuțiile pe care le avem pe marginea cărților pe care le citim, răsfoim, iubim, cărților care ne amuză sau ne enervează, ne deschid calea spre alte lecturi sau ne blochează etc. Și cum altfel aș putea vorbi cu ei despre cuvintele și ideile care le trec prin fața ochilor și minții dacă nu aș citi măcar o parte din ceea ce citesc ei?

Acesta este probabil, primul dintre motivele pentru care (mai) citesc cărți pentru copii. Despre celelalte (cel puțin nouă) este vorba enumerarea de mai jos. De ce cărți pentru copii? Pentru că:

  1. Încă mai pot să oprească timpul în loc (ca în copilărie când înțepeneam cu o carte în mână și cu capul pe pernă).
  2. Miros a lumi pe care aș putea alege să nu le explorez dar aș fi mai săracă dacă aș face asta.
  3. Mă obligă să mă raportez altfel la realitate.
  4. Deși par ușoare, îmi dau de gândit.
  5. De multe ori, prin ele, retrăiesc vise cu care am rămas citind la alte vârste.
  6. Îmi aduc aminte de viața de dinainte de a fi „om mare”.
  7. Mă ajută să îi înțeleg mai bine pe Andrei și pe Ioana și, prin asta, să mă înțeleg mai bine pe mine.
  8. Îmi demonstrează de fiecare dată că nimic nu este imposibil.
  9. Mă racordează la ființa mea profundă, la copilul care încă mai sunt.

Voi (mai) citiți cărți pentru copii?

Un gând despre „1 + 9 motive pentru care (mai) citesc cărți pentru copii

Lasă un răspuns

